Kapcsolat
Elérhetőségeink
tel: (1) 297-O143
(1) 445-317O
email: vevoszolgalat@mef.hu

Postacímünk: Magyar Érmeforgalmazó Kft.
1675 Budapest
Pf. 55

Nyitvatartásunk:
hétfő-csütörtök:  9:00-17:00
péntek:  9:00-16:00
2009. augusztus 8.

Bánki Donát, a zseniális mérnök

Vízturbina

A nevét leginkább a vízturbinája kapcsán emlegetik, hisz ezen a területen korszakalkotó volt a találmánya, csakhogy Bánki Donát (1859-1922) az autógyártásban is zseniálisat alkotott.

Bánki Donát
Bánki Donát

Vízzel hajtott autó? A legtöbb ember ezen még ma is csak mosolyog. Pedig az ötlet kézenfekvő: olcsó és környezetkímélő. Akik értenek az autókhoz, tudják, hogy komoly mérnököket foglalkoztat a gondolat, hogyan lehetne ennek a könnyen hozzáférhető elemnek a jó tulajdonságait a motorhűtésen túl is kihasználni. A megoldás pedig nemrég megszületett: az égéstérbe fecskendezéssel próbálkoznak a tudósok. Az égéstérbe befújt porlasztott víz a robbanókeverék lehűtésével és a nyomás fokozásával az üzemanyag-fogyasztást csökkenti, a motor hatásfokát pedig jelentősen növeli. Bármily hihetetlen is, de ez a Bánki-motor. Bánki Donát már 1894-ben szabadalmaztatta ezt a találmányt, amelyhez az élen járó autógyártók kutató-fejlesztő mérnökei most visszatérnek!

Mindezek után teljesen egyértelmű, hogy Bánki Donát méltán kapott emlékpénzt az MNB magyar mérnököket és találmányaikat felvonultató érmesorában. Az idén 150. éve született mérnök tiszteletére vert 1000 forint névértékű szögletes réz-nikkel érme (Cu 75%-Ni 25%) paramétereivel a sorozat eddigi darabjaihoz igazodik: 14 g súlyban, 28,43 mm-es oldalakkal bocsátották ki, 10 ezer verdefényes és 10 ezer tükörveretű változatban. Az érmén a markáns arcú mérnök portréja szerepel, az előlapon a Bánki-féle vízturbina keresztmetszetének vázlatos rajza kapott helyet. Ez a vízturbina mai napig a leghatékonyabb a kisebb vízhozamú, közepes esésű vízfolyások energiájának kihasználására; titka abban rejlik, hogy nemcsak a víz esését használja ki, hanem fel is gyorsítja azt a turbinába jutás előtt azzal, hogy leszűkíti a víz útját a lapátkerékhez. A Bánki-féle turbinát ma is gyártják, és az sem ritka, hogy egy-egy ügyes kezű ezermester maga építi meg az egyszerű, de zseniális szerkezetet.

A szakmai körökben világszerte elismert feltalálónk élete igazi sikertörténet - olyan, amilyenek csak a "boldog békeidőkben" játszódhattak le hazánkban. Bánki Donát a Veszprém megyei apró Bakonybánk falucskában született. Apja orvos volt, így a családnak sikerült a fiút taníttatnia. A budapesti Műegyetemen szerzett gépészmérnöki diplomát 1881-ben. Már diákéveiben kitűnt rendkívüli tehetségével, így nem csoda, ha nem sokkal az egyetem után mind a híres Ganz Gépgyárban, mind a Műegyetemen munkát kapott. E két helyen Csonka Jánossal - akiről a 2005-ös szögletes érme emlékezett meg - karöltve végezte kutató-fejlesztő tevékenységét, és ennek a zseniális feltaláló párosnak olyan szerkezetek kerültek ki a keze alól, mint a Bánki-Csonkaféle robbanómotor, a karburátor, az első magyar postaautó, további autómodellek és az első magyar motorbicikli, illetve tricikli. Mindezek nélkül, különösen a fúvókás porlasztó (karburátor) nélkül ma nem létezne autóipar. Mindemellett ennek a csodálatos munkaképességű embernek jutott ereje arra, hogy a Műegyetem nemzetközi hírű professzorává és a diákok kedvencévé váljék, hogy a híres Pallas Nagy Lexikonába szócikkeket írjon, hogy megalapítsa a Magyar Automobil Clubot (a mai Magyar Autóklub elődjét), vagy hogy 1918-ban megálmodjon a Vaskapu-szorosba egy olyan vízierőművet, amelyet Jugoszlávia és Románia csak fél évszázaddal később valósított meg.

  További sajtóhíreink »
Hírlevél az érmékről
Adatvédelmi irányelvek
Köszönti Önt a Magyar Érmeforgalmazó Kft. Kérem, olvassa el használati útmutatónkat.
Utolsó darabok
HúsvétHúsvét

Real Time Analytics